Den 3. august havde vi besluttet os for at tage til Levende Landsby i Vesterbølle. Det er en årlig tilbagevendende begivenhed, som arrangeres ved at sætte tiden ca. 100 år tilbage. Hele byen er involveret og gaderne lukket, kun traktorer og hestevogne er tilladt. Foreningen Levende Landsbykultur er hjemmehørende i Vesterbølle (mellem Hobro og Hvalpsund), som har en fantastisk historie. Gårdene var oprindeligt fæstegårde, men blev i årene 1815-1844 solgt som selvejerbrug. Foreningen ejer 2 maskinhuse, som rummer en stor samling af vogne, maskiner og andre effekter. På 1.-salen er indrettet bl.a. en købmandsbutik, hvor der er effekter, som blev brugt i de fleste hjem for mange år siden.
Gårdene i Vesterbølle lå inde midt i byen, og er ikke fordelt ud over landet, og de fleste ligger inde i byen endnu. Dermed er Vesterbølle en af de få byer i Danmark, hvor gårdene stadig ligger inde i byen. I 2003 blev byen således udpeget til “Kulturhistorisk bevaringsværdig landsby”.
Vi parkerer lidt udenfor landsbyen, men fluks bliver vi samlet op at en hestevogn, som kører os ind til byen. Ekvipagen var en 1-spænder Nordbagge (jeg kalder den bevidst Nordbagge, da det var det, de selv sagde). Mange vil også kende typen som Fjordheste, men for 100 år siden var det helt sikkert Nordbagger.
Vi bliver derefter kørt gennem byen og får fortalt, hvad der sker hvor, og så bliver vi sat af i den modsatte ende, hvorefter turen til fods kunne begynde. Vi var meget imponeret over, hvor mange hestevogne, der var i byen. Det var alle typer fra små ponyvogne til landauer, og dermed var der også repræsenteret et bredt udvalg af ponyer/heste.
Næste punkt på dagsordenen blev en køretur ud på Holmen. Det er marker, som tidligere har tilhørt fæstebønderne, og derfor opdelt meget nøje i lige store lodder. I dag er de dog sammenlagt, så den enkelte landmand har markerne samlet. Det hedder Holmen, fordi tilbage i tiden var der vand omkring Holmene.
Det var ovenstående 2 Nordbagger, der tog turen rundt om Holmen. Det var en meget smuk guidet tur, hvor vi fik fortællinger om, hvordan Holmen var opstået.
Her blev vi også præsenteret for en hest med fibersko. Iflg. kusken skulle det være meget bedre for hesten at gå med disse sko i stedet for jernsko. Så vidt jeg kan se ved at Google det, er der ikke undersøgelser, der beviser det, men formodningen er, at de er langt mere stødabsorberende for hesten, end de kendte jernsko.
De mange ekvipager kom alle fra Hestefolket Himmerland, som er en lille klub hjemmehørende i Himmerland. Dem, jeg talte med, kendte alle til Dansk Køre Forbund, men havde valgt ikke at være en aktiv del af det, selvom det er jo den landsdækkende sammenslutning for kuske. Som tidligere aktiv i DKF synes jeg, da det er ærgerligt, at man ikke samler alle kræfter et sted, men de gav udtryk for, at der i DKF ikke rigtig var noget for hyggekuskene.
Den sidste tur, vi fik i hestevogn i dag, var med en gammel landauer forspændt 2 Noriker. En Noriker er en koldblodshest oprindeligt fra Østrig, og findes i dag hovedsageligt i Tyskland og Østrig, men denne kusk har selv 4 af racen, men som han sagde, har han nok 1/4 af dem, der er i Danmark. Hesten er iflg. racebeskrivelsen, intelligent, føjelig, blid og rolig. Noriken er en populær arbejdshest pga. dens rolige temperament. Vognen blev bygget i 1902 til daværende justitsminister Alberti. Alberti blev senere dømt for svindel mod staten. Det kostede staten 1,5 mill. kr, og regeringen livet.
Hvis historien om vognen har interesse, kan det ses på https://www.vesterboelle.dk/.
Tak til alle hestefolk, fordi de gav et lille indblik i, hvorfor og hvornår de har lyst til at køre med hest/vogn.